Комплекс умінь життєвої компетентності дошкільника
- Фізично розвинений дошкільник має добре здоров’я, характеризується умілістю (м’язовою та предметно-практичною), вправністю, здатністю визначити свою стать та подбати про свою власну безпеку.
- Емоційно розвинена дитина вирізняється оптимістичним самопочуттям, розуміється на основних емоціях і почуттях, емоційно сприйнятлива, здатна утримуватися від негативних проявів, регулювати свій настрій.
- Соціальна розвинений дошкільник добре адаптується до нових умов, вміє налагодити з іншими взаємодію, орієнтується у проявах схвалюваної та неприйнятної поведінки, поводиться відповідально.
- Морально розвинена особистість диференціює поняття “добро” і “зло”, характеризується правилодоцільною поведінкою, толерантністю, здатністю допомагати іншим, правдивістю, совісністю.
- Дитина, в якої сформована довільна поведінка, має набір таких основних вольових якостей, як самостійність, наполегливість, цілеспрямованість, організованість, сміливість.
- Пізнавальний розвиток засвідчує здатність дошкільника проявляти допитливість, уміння спостерігати, аналізувати, міркувати, збирати інформацію, знаходити відповіді на незрозуміле.
- Мовленнєвий розвиток характеризується уміннями правильно вимовляти звуки, активно спілкуватися з допомогою мови, грамотно будувати речення, мати збалансований лексичний запас з кожної сфери життєдіяльності.
8. Математичні вміння дошкільника полягають у здатності лічити, вимірювати, класифікувати, співвідносити розв’язувати елементарні арифметичні задачі тощо.
9. Ігрові вміння дитини проявляються в її спроможності продукувати сюжет, пов’язувати його з реальним життям адекватно виконувати різноманітні ролі, узгоджувати свою поведінку з іншими, дотримуватися ігрових правил, використовувати ігрові матеріали, радіти спільності.
- Навчальні вміння засвідчують здатність слухати і чути дорослого, адекватно реагувати на його вимоги, організовувати власну діяльність, вчиняти раціонально, контролювати свої дії, адекватно оцінювати навчальні досягнення.
- Художньо-естетичний розвиток дошкільника засвідчується поінформованістю в основних видах мистецтва, володінням художніми навичками і технікою, елементарним художнім смаком, орієнтуванням у світовій та національній культурах.
- Екологічний розвиток дитини характеризується її здатністю реагувати на красу природи, бережливо ставитися до неї, диференціювати флору і фауну різних регіонів, характеризувати основні ознаки і компоненти природи, розрізняти її стани, поводитися екологічно доцільно, відчувати свою відповідальність за неї.
- Розвиток позитивного самоставлення дитини засвідчується інтересом до власної зовнішності, внутрішнього життя, поведінки, досягнень; здатністю орієнтуватися у власних чеснотах і вадах, прагненням заслужити схвалення авторитетних людей, умінням реалізувати свої можливості та захистити власні інтереси.
- Креативний розвиток засвідчується вмінням продукувати оригінальні ідеї, висувати гіпотези, відходити від заданих шаблонів, швидко мислити, виявляти дотепність, реалізовувати задумане, вдаватися до аналогій, цікавитися парадоксами, виявляти почуття гумору, виділяти істотне, правильно прогнозувати.
Комплекс означених вище умінь свідчить про ступінь компетентності дошкільника.