Перейти до вмісту

Психологічні ігри на стабілізацію психоемоційного стану дітей.

Психологічні ігри на стабілізацію психоемоційного стану дітей.

Гра «Звірятка в нірці»

Мета: корекція страхів, тривожності.

Вік: для дітей 3-4 років.

Лягаючи з дитиною в ліжко при ввімкненому світлі, накрийте ковдрою і примовляйте приблизно наступне: «Ми з тобою маленькі білочки (зайчики, мишки – хто їй більше подобається), ми лежимо в нашій затишній нірці. Там, на вулиці, темно, холодно, йде дощ, виє вітер, а у нас з тобою тепло, тихо, затишно. І ніхто до нас не прийде, нікого ми не пустимо. У нашій нірці товсті стіни, нам ніхто не страшний». Говорити слід спокійно, щоб дитина розслаблялася і поступово засинала.

Вранці можна зіграти, як до тваринок спробував залізти в нірку злий вовк (роль якого можна періодично пропонувати і дитині), а тваринки його прогнали. Увечері ж цього варіанту слід уникати, щоб дитина не перехвилювалася.

Гра «Сміливий розвідник»

Мета: корекція страхів, тривожності.

Вік: для дітей 5-8 років.

Можна грати в компанії, а можна удвох з дорослим. Краще вплести епізод про сміливого розвідника в розгорнуту гру у війну, щоб все вийшло природніше і цікавіше. У якийсь момент дитина (звана, знову-таки, своїм справжнім ім’ям) отримує завдання сходити вночі на розвідку. У затемненому приміщенні розкладається зброя, що належить ворогові. Дитина повинна все порахувати і доповісти командиру. Командир нагороджує її медаллю за відвагу.

Вправа «Позбавлення від тривог»

Мета: зняття тривоги, неспокою, підготовка до очікуваної стресовій ситуації.

Необхідний час: 5-10 хв.

Процедура: Розслабтеся і уявіть, що ви сидите на чудовій зеленій галявині в ясний сонячний день … Небо освітлене веселкою, і частка цього сяйва належить вам … Воно яскравіше тисяч сонць … Його промені м’яко і ласкаво пригріває вашу голову, проникають в тіло, розливаються по ньому, все воно наповнює, очищує цілющим світлом, в якому розчиняються ваші засмучення і тривоги, всі негативні думки і почуття, страхи і припущення. Всі хворі частинки залишають ваше тіло, перетворившись в темний дим, який швидко розсіює ніжний вітер. Ви позбавлені від тривог, ви очищені, вам світло і радісно!

Вправи на спільну діяльність

Вправи цього типу дозволяють відчути кожній дитині, що вона залежить від дій іншого, що необхідно підлаштовуватися, шукати компроміс.

“Люстерко”.

Діти працюють в парах. Одна дитина робить різноманітні дії, інша, немов відображення в дзеркалі, повинна повторювати їх. За першим сигналом діти міняються ролями, а по другому – партнерами. Гра закінчується тоді, коли кожен з учасників побуває і дзеркалом, і людиною і попрацює з усіма членами групи.

Після завершення вправи всі сідають на килим, проводиться обговорення гри. Діти відповідають на питання:

– З ким було краще працювати? Чому?

– З ким не дуже сподобалося? Чому?

«Паровоз».

Діти шикуються в шеренгу і перетворюються в «вагончики». Всі закривають очі, крім «потяга», який возить «вагончики» по всій кімнаті, а потім приїжджає в який-небудь кут. Завдання дітей, не відкриваючи очей, вгадати, де опинився поїзд. Завдання «потяга» не впустити «вагони», не стукнути їх об навколишні предмети. Потім проводиться обговорення, вони самі обирають, хто був кращим потягом.

«Велосипед».

Діти працюють в парах. Лежачи на спині, з’єднують стопи і крутять педалі по сигналу то швидко, то повільно. Завдання – не розірвати контакт. Кожна дитина повинна попрацювати з кожним. Після завершення вправи слід обговорити хід роботи.

“Машина”.

Діти стають в пари спинами одна до одної, зчіплюються ліктями і починають присідати на рахунок. Завдання – не розчепитися, не впасти. Кожна дитина повинна попрацювати в парі з усіма учасниками. Під час обговорення слід запитати дітей, з ким їм було легше працювати, а з ким – важче.

«Сліпий і поводир».

Робота в парах. Дитина повинна провести партнера, у якого зав’язані очі, через смугу перешкод, але тільки за допомогою словесних інструкцій. Діти міняються ролями і партнерами, після закінчення роботи обговорюють, у кого вийшло керувати краще, а у кого – гірше.

Фрази, які допоможуть вашій дитині вас почути

«Замініть свій засуджуючий, негативний, загрозливий тон на нейтральний, поважний, чуйний, підбадьорливий (це може зайняти БАГАТО часу), і поведінка вашого малюка може значно покращитися. Ці 20 позитивних фраз – дуже добрий початок, якщо ви хочете змінити тональність вашого з дитиною спілкування”:

1. «Про що тобі потрібно пам’ятати?»

Приберіть: «Будь обережна».

Приклад: «Про що вам потрібно пам’ятати, коли ви граєте в парку?» Або «Будь ласка, коли йдеш по цій стіні, рухайся повільно, як обережна черепаха».

Пояснення: діти часто ігнорують фрази, які ми повторюємо знову і знову. Фраза «будь обережною» не несе в собі потрібного посилання, тому її потрібно промовляти більш точно. Озвучте запобіжні заходи або донесіть інформацію про те, що ви хочете.

2. «Будь ласка, говори спокійно».

Приберіть: «Припини кричати!» Або «Будь спокійнішою!»

Приклад: «Будь ласка, говоріть тихше або пошепки» (сказати пошепки) або: «Я люблю ваш спів, але потрібно вийти на вулицю або в ігрову кімнату, щоб робити це голосно».

Пояснення: деякі діти, природно, кричать голосніше за інших. Покажіть їм, де це можна робити, щоб не заважати іншим, використовуйте для цього силу шепоту. У поєднанні з ніжним сенсорним і зоровим контактом, шепіт – неймовірно ефективний спосіб змусити дітей слухати.

3. «Хочеш зробити це самостійно або тобі допомогти?»

Приберіть: «У третій раз повторюю, одягайся!»

Приклад: «Ми йдемо. Одягнеш черевики самостійно або мені допомогти тобі? » або « Сядеш в машину сама, або мені допомогти тобі? »

Пояснення: більшість дітей хочуть, щоб їх наділили повноваженнями. Необхідно надати їм вибір, і їх навички критичного мислення скасують спокусу опиратися.

4. «Чому тебе навчила ця помилка?»

Приберіть: «Сором!» або «Могла б зробити і краще».

Приклад: «Що ти зрозумів, коли зробив це неправильно?» Або «Як зробити це по-іншому наступного разу, щоб не потрапити в халепу?»

Пояснення: Зосередження уваги на мотивації до зміни поведінки на майбутнє принесе вам набагато кращі результати, ніж докір за минулий вчинок.

5. «Будь ласка, …».

Приберіть: «Не треба!» Або «Зупинись!».

Приклад: «Будь ласка, погладь собаку лагідно» або «Будь ласка, поклади взуття в шафу».

Пояснення: Хто-небудь з нас розповідає офіціантці, баристі, друзям і близьким про те, чого НЕ хоче? Адже простіше і швидше сказати про те, чого хочеш.

6. «Сьогодні ми повинні йти швидко!»

Приберіть: «Поспішай!» Або «Ми запізнюємося!»

Приклад: «Сьогодні ми гоночні машинки на гоночній трасі! Подивимося, як швидко ми можемо рухатися!”

Пояснення: Дозволяйте дітям бути повільними! Але якщо поспішаєте, то це потрібно зробити для них цікавим.

7. «Хочеш піти зараз або через десять хвилин?»

Приберіть: «Пора йти … Вже!»

Приклад: «Хлопці, хочете піти зараз або зіграти ще десять хвилин, а потім піти?

Пояснення: діти дуже самі люблять бути відповідальними за свій вибір! Це вимагає трохи уваги, але це працює! Дайте їм вибір, і вони поведуть себе краще, ніж якщо намагатися їх змушувати.

8. «Давай додамо цю іграшку в список подарунків на день народження!»

Приберіть: «Ми не можемо собі цього дозволити» або «Ні, я сказала – НІЯКИХ ІГРАШОК!»

Приклад: «Давай купимо цю іграшку на твій день народження?»

Пояснення: якщо бути чесними, ми часто можемо купити це маленьке Лего, ми просто не хочемо його купувати. Замість того, щоб говорити про брак грошей і створювати відчуття дефіциту, краще навчити їх дочекатися іграшки або заробити на неї.

9. «Зупинися, видихни, тепер проси».

Приберіть: «Перестань нити!»

Приклад: «Давайте зупинимося, подихаємо разом, тепер спробуй ще раз попросити, чого хочеш».

Пояснення: Обов’язково змоделюймо це. Продовжуйте повторювати це спокійно, поки дитина не заспокоїться і не змінить свій тон.

10. «Поважай себе та інших».

Приберіть: «Будь хорошою».

Приклад: «Не забудь, що потрібно поважати себе та інших, навіть якщо ти нервуєш».

Пояснення: будьте конкретними, оскільки діти часто не сприймають загальні твердження. Запитайте, що ви хочете, і попросіть їх повторити те, що важливо запам’ятати.

11. «Працюй в команді».

Приберіть: «Не командуй!» І «Ніхто не захоче грати з тобою, якщо будеш робити так».

Приклад: «Ти відмінний лідер. Не забудь використовувати свої навички спільної роботи сьогодні. Став своїм друзям питання, а не розповідай їм, що робити ».

Роз’яснення: Багато дітей, які хочуть домінувати (або відчувати себе сильними) часто говорять, що вони владні або що ніхто не хоче їх слухати.

Стати тренером своєї дитини і навчіть її чесної гри. Запитувати, замість того, щоб командувати, показувати замість того, щоб розповідати, і робити що-небудь по черзі.

12. «Мені потрібно, щоб ти …».

Приберіть: «Припини робити ___» і «Це не нормально для ___».

Приклад: «Мені потрібно, щоб ти гладила собаку лагідно». «Мені потрібно, щоб ти сповільнилася і рухалася, як черепаха, так як ми знаходимося на небезпечній парковці».

Пояснення: заяви часто не дають ефекту і діти краще реагують, коли ми спілкуємося з ними не викривальним способом. Крім того, прохання про те, що ви хочете, величезна, щоб направляти дітей в потрібному вам напрямку (на відміну від зосередження на тому, чого ви НЕ хочете!)

13. «Поплач, я тобі співчуваю».

Приберіть: «Не будь дитиною» або «Не плач».

Приклад: «Це нормально, що тобі сумно, я буду тут, якщо знадоблюся. Я знаю, що ти зможеш знайти спосіб подбати про себе ».

Пояснення: діти дуже позитивно реагують, коли ми не тиснемо на них, щоб зупинити їх плач або спробувати змусити їх перестати хвилюватися. Навчайте їх тому, що вони здатні впоратися з собою, і вони швидше перестануть сумувати, а також побудують свою самооцінку.

14. «Як ти подбаєш про себе?»

Приберіть: «Зроби це, і все буде добре», «Це не має значення» або «Чому ти завжди ниєш? Візьми печиво ».

Приклад: «Це нормально, що ти … Що ти можеш зробити, щоб допомогти собі відчувати себе краще?

Пояснення: Уміння дітей піклуватися про себе – неймовірний подарунок! Діти, які вміють чесно проживати емоції, роблять менше непродуманих дій, менше потрапляють в неприємності і мають більш високу самооцінку.

15. «Я почекаю, поки ти закінчиш».

Приберіть: «Дай я зроблю це».

Приклад: «Схоже, тобі потрібен час, я сяду і почекаю».

Пояснення: Батькам потрібно менше поспішати. Нехай дитина сама зав’яже шнурки, або прочитає напис. Мета – дозволити дітям спробувати, потерпіти невдачу, повторити спробу і закріпити почуття здатності, щоб вони не завжди залежали від нас!

16. «Я люблю тебе, незважаючи ні на що».

Приберіть: «Ніхто не любить тебе, коли ти погано поводишся», або «Не цілуй мене, після того, як зробила таке».

Приклад: «Я люблю тебе, незалежно від твоєї поведінки. Наступного разу попроси іграшку, замість того, щоб схопити її ».

Пояснення: В основі позитивного виховання лежить безумовна любов. Це означає, що наша любов до наших дітей не повинна залежати від їхньої доброї поведінки. Ми любимо їх всім серцем, не дивлячись ні на що. Це задовольняє потребу дітей належати, що є ключовим мотивуючим фактором.

17. «Я переживаю, тому що …».

Приберіть: «Ти недостатньо доросла» або «Ти занадто мала, щоб зробити це».

Приклад: «Я переживаю за тебе, коли ти йдеш по цій драбині, тому що я боюся, що ти впадеш і нашкодиш собі».

Пояснення: коли у нас є свої страхи і турботи, наші діти краще реагують і поважають наші обмеження. Діти часто думають, що вони є досить дорослими, досить сильними і досить здібними. Тому вони швидко ганяють на велосипеді або лізуть на високий паркан. Нагадайте дітям про ризик, використовуючи вираз «Я переживаю.».

18. «Зроби це сама».

Приберіть: «Мені все одно».

Приклад: «Мені б дуже сподобалася твоя допомога».

Пояснення: Коли нам дійсно все одно, це відмінна можливість розширити можливості наших дітей і дозволити їм зробити щось самим! Хороші лідери також є хорошими послідовниками, тому потрібно дозволити дітям іноді самостійно приймати рішення.

19. «Я вірю в тебе і підтримую тебе».

Приберіть: «Я сам(а) подбаю про це» або «Чому я повинна(ен) робити це замість тебе?»

Приклад: «Я бачу, як це складно для тебе, і я вірю в те, що ти впораєшся з цим. Я тут, щоб підтримати тебе, якщо потрібні ідеї про те, як правильно справлятися з ситуацією ».

Пояснення: важливо налаштовувати наших дітей на успіх. Вони повинні вміти піклуватися про себе, вирішувати свої проблеми і бути впевненими в тому, що вони зможуть. Підтримка замість порятунку часто вимагає більшого терпіння, але вона створює самооцінку і внутрішню мотивацію у дітей!

20. «Як ти себе почуваєш?»

Приберіть: «Заспокойся! Не потрібно так турбуватися! »

Приклад: «Я бачу, що ти засмучена, що ти відчуваєш?»

Пояснення: Допомагати дітям ідентифікувати свої емоції і ефективно спілкуватися з ними – важливий елемент позитивного виховання

Короткий посібник в разі дитячої істерики.

Головне, що треба розуміти:

– у істерики завжди є глядач.

– Будь-яка істерика – крик про допомогу.

– Під час істерики, нервова система перемикається на більш древній рівень сприйняття і реагування, так що волати до здорового глузду марно, а кричати на дитину – тільки все погіршити.

У дитячої істерики можна виділити 3 стадії:

1. Не бачу, не чую.

З точки зору нейрофізіології, дитина перемикаєтьсяся в режим екстреного виживання «бий і біжи». І в цій стадії найважливіше – забезпечити безпеку. Ніякий психологічний комфорт не можна порівняти з каліцтвами, які може отримати дитина, перекинувши на себе поличку з книгами. Беремо на руки і утримуємо. Якщо небезпеки немає – сідаємо поруч і чекаємо.

2. Я тебе люблю-не люблю. Малюк ще кричить, жбурляє предмети або б’є ручками і ніжками, але поступово починає «включатися». Він може кликати вас, кричати, що не любить. Але він вас помітив, і його крик – це крик про допомогу. Сідаємо поруч на один рівень з малюком і тихим доброзичливим голосом, як мантру повторюємо, що ви тут, поруч, і що дуже його любите. Важливо, щоб ваше обличчя було перед його очима. Це допомагає нервовій системі малюка переключиться на інший рівень сприйняття.

3. А давай підемо в зоопарк. Третя стадія – це глибокий довірчий контакт. У малюка з’явився новий досвід проходження через те, що для його нервової системи здавалося нездоланним. Він отримав підтримку і безумовне прийняття. Малюк практично заспокоївся, на його обличчі проявляються емоції. Сидіть в контакті. Обійміть або продовжуйте дивитися один на одного і посміхатися. Діткам, які можуть говорити, допоможіть назвати прожиті почуття і обговоріть варіанти виходу з кризи: «А як ти думаєш, що може виправити ситуацію?» «А як би можна було вчинити в наступний раз?» «Що ми можемо зробити зараз разом?» важливо проговорити варіанти, які допоможуть в наступний раз пройти цю ситуацію по-новому.

І, так, після всього, що пережила мама їй знадобитися і розрядка, і допомога, і безумовне прийняття .

Розроблено IT Upres